Deel 1: Yamaha MT-09, Anita’s zoektocht naar haar nieuwe motor

Welke motor wil je meenemen, Anita?
Hmm… geef mij maar een Yamaha MT-09, die wil ik al zo lang proberen, dus het is nu tijd.
Wacht, pas ik daar wel op?
Jahoor, het nieuwste model is lager, dus geen probleem.

Oké, ik was excited, let’s go!

De Yamaha MT-09

De Yamaha MT-09 is een gangbare motor, gemaakt voor een grote doelgroep. Ik wilde weten of ik ook tot deze doelgroep behoor. Even kort over de specificaties van deze motor: De motor die ik meekreeg heeft 3 cilinders, een 890cc blok en komt in de kleur Cyan Storm. Ik heb persoonlijk weinig verstand van deze informatie, maar wat ik wel weet is dat de motor enorm veel koppel heeft en dat het voorwiel graag van de grond komt.

Hoe ik dit weet? Ik geef graag gas, veel gas 😉 Deze motor in vergelijking met mijn Z900 – die 212 kg weegt – is een enorm verschil, de MT-09 weegt namelijk maar 189 kg. Het nieuwe model wordt standaard geleverd met een Quick Shift Systeem (QSS), dit zorgt ervoor dat je snel kunt opschakelen en stabieler kunt terugschakelen en het is ge-wel-dig. Ook is het mogelijk om de voor- en achterwielophanging aan te passen, waardoor de motor nog sportiever te berijden is.

Het rijden op de Yamaha MT-09

Zoals ik al zei, het QSS is echt geweldig. Ik heb nog nooit gereden met motoren die zo’n systeem hebben en ik ben er echt verliefd op. Mijn volgende motor moet dit absoluut hebben, anders hoef ik hem niet. Oké, hoe heb ik het rijden op deze motor ervaren? Ik moest wennen, waarom?

Deze motor is veel lichter dan mijn Z900, waardoor als ik veel gas geef, voel ik dat de voorkant omhoog komt. Dit resulteerde erin dat ik de motor een beetje wantrouwend vond als ik gas gaf, dit is ook wel een beetje logisch, want de motor wil aan de voorkant gewoon omhoog. Ik denk dat je dit voor het rijcomfort zou kunnen oplossen met een stuurdemper. Ja, mijn Z900 ging ook prima door de bochten, maar hoe gemakkelijk de MT door een bocht gaat, it’s something else. Het stuurt soepel en door het lage gewicht van de motor kun je deze MT echt door de bochten heen gooien, wat een genot.

Wat ik dan weer leuk vind aan de

De MT-07 en MT-09 zijn over het algemeen motoren die mensen aanschaffen omdat ze de hoeveelheid koppel erg prettig vinden. Dit zorgt er namelijk voor dat deze motor – in combinatie met het lichte gewicht – erg makkelijk op het achterwiel gaat. En eerlijk gezegd, ik begrijp dit wel.

Als je op deze motor rijdt, krijg je echt zin om ermee te spelen. De motor door bochten gooien, per ongeluk eens het voorwiel van de grond trekken. Dit in combinatie met het QSS maakt de motor erg speels en daardoor heb je ook zin om te blijven rijden. Ik verwacht ook dat je aardig wat kilometers kunt maken met deze motor vanwege de comfortabele zithouding. Je zit gewoon rechtop – ook als je korte armen hebt zoals ik – dus je belast je polsen weinig tot niet.

Is de Yamaha MT-09 Anita-proof

Looks ⭐⭐⭐
Gewicht⭐⭐⭐⭐
Zithoogte⭐⭐⭐⭐
Prijs ⭐⭐⭐
De rijervaring ⭐⭐
Vervanging voor de Z900?
Overall rating⭐⭐⭐⭐

Yamaha MT-09 ev
Yamaha MT-09 ev
Yamaha MT-09 ev

Conclusie Yamaha MT-09

Zou ik de motor aanraden? Absoluut!
Als je van een motor houdt waarmee je lekker kunt spelen en ‘hard’ rijden niet per se heel belangrijk vindt, dan is het echt jouw motor. Ikzelf vind de looks van de motor niet zo geweldig, voornamelijk de koplamp en het kontje van deze motor.

Ook vond ik de motor soms een beetje fragiel aanvoelen als ik dus harder reed, maar dat ging later wel wennen, maar in dat opzicht heb ik toch liever mijn Z900. Nu kun je je afvragen, waar kun je echt hard rijden? Trust me, you can. Ik heb genoten, maar het is niet de motor voor mij, dus nee. Ik behoor niet tot de Yamaha MT doelgroep, but I enjoyed experiencing it.

Dit is mijn eerste blog over mijn zoektocht naar een nieuwe motor. Ik ben mijn droommotor kwijtgeraakt – lees hier het artikel over hoe dat is gebeurd -. Nu ben ik dus allerlei motoren aan het testen, ik ben namelijk maar 1,56 meter dus ik pas niet zomaar op iedere motor, dit is dan ook een uitgelezen kans om dit te onderzoeken.

Mocht je nu benieuwd zijn naar de motoren die ik allemaal test?
Hou dan mijn Instagram @anitapolet_ in de gaten. Hier post ik al content over de motoren die ik test.
Alle motoren die ik test komen van Doornekamp Motorsport uit Hoevelaken.

Anita