Deel 2: TRIUMPH STREET TRIPLE RS ABS, Anita’s zoektocht naar haar nieuwe motor

De zoektocht naar Anita’s nieuwe motor

Op welk merk heb ik nog nooit gereden?
Oh, er zijn best veel merken waar ik nog nooit op heb gereden. Een verkoper bij Doornekamp geeft aan dat ze veel motoren van Triumph hebben staan. Klinkt als een goed plan! Zij hebben een mooie Triumph uitgekozen en ik was me aan het voorbereiden op een nieuwe ervaring.

TRIUMPH STREET TRIPLE RS ABS

De Triumph Street Triple, de motor waarbij ik gelijk moet denken aan Wall-E. Deze motor is te herkennen aan de opvallende koplampen. You either love or you hate it. Even kort over de specificaties van deze motor: 3 cilinders, 765cc en een vermogen van ongeveer 120pk. Deze motor beschikt over ABS en het is mogelijk om de motor op allerlei manieren in te stellen. De motor heeft meerdere standen waarin je kunt rijden, wat bijdraagt aan een groter rijplezier.

Ik heb op de sportieve modus – track modus heet dat, dacht ik – gereden. Ook is het mogelijk om de lay-out van het scherm aan te passen. Je kunt de indeling van het scherm aanpassen en welke informatie je over de motor wilt zien. Mocht je op het circuit rijden met deze motor, dan kun je allerlei extra informatie zien. Ja, dit vind ik een enorm leuke optie.

Ik hou ervan als een motor zo modern is! Naast de leuke digitale snufjes kan ik uiteraard het Triumph Shift Assist systeem, waarbij je op en neer kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken, niet overslaan. Zoals ik in mijn review van de MT-09 aangaf, was dit echt een verrijking van mijn bestaan als motorrijder. Ik wil echt nooit meer anders.

Het rijden op de Triumph Street Triple

Zoals ik al zei was ik wederom verliefd op het Triumph Shift Assist systeem. In mijn vorige artikel ben ik hier ook al op ingegaan, het moment dat ik erachter kwam dat het met deze motor kon, was ik zo gelukkig. Je rijcomfort wordt echt met 20 punten vergroot, I love it.

Oke, dan komt het punt waar ik verbaasd over was en nooit heb meegemaakt. Ken je dat, dat wanneer je tank bijna helemaal vol zit en je de benzine voelt klotsen in je tank. Met als gevolg dat je motor een beetje wiebelt als je remt? Oke, misschien ken je dat niet en heb ik hier alleen af en toe last van omdat ik zo klein ben. Maar de Triumph Street Triple had ik een hele aparte vering, het moment dat ik op een stoplicht afreed en remde voelde het echt alsof ik op een boot op de deining van de golven meedreef.

Dit klinkt misschien raar dat ik dit niet gewend ben. Maar door mijn (gebrek) aan gewicht ervaar ik eigenlijk nooit de voordelen van vering. Maar bij deze motor was het duidelijk voelbaar, hierdoor vond ik het comfort level van deze motor enorm hoog. Dit voelde ik dan voornamelijk bij het rijden over een slecht wegdek en ook toen ik over drempels reed. Kortom, mocht je eens een tripje gaan doen naar België bijvoorbeeld. Kan je deze motor het beste meenemen, is heel fijn voor je rug ook!

Wat ik dan weer leuk vind

Triumph is echt een motor, you either love or hate it. De Triumph Street Triple is relatief laag – dus geschikt voor kleine mensen – en erg licht gewicht, wat het rijden erg leuk maakt. De motor is enorm makkelijk door de bochten te sturen. Omdat de motor onderin trekt – dus in lage toeren – zijn bochten echt heel vermakelijk. Eerlijk gezegd, toen ik de motor zag dacht ik niet meteen, ‘hier vlieg ik lekker de bochten mee door’. Ik wist het vermogen niet, dus het was voor mij echt aanvoelen.

De motor is 765cc, 3 cilinders en heeft ongeveer 120 pk, het is dat ik weet dat deze motor 120 pk heeft, maar dit merk je niet echt. Ja, de motor trekt onderin lekker als je het gas opendraait, maar het is niet spannend. En dit is dan ook meteen de reden waarom ik deze motor voornamelijk niet zou aanschaffen. Als ik bij een motor aan het gas zit, wil ik gewoon een beetje schrikken. Bij deze motor was dat absoluut niet het geval. Ja, als je het gas opentrekt rijdt hij wel lekker door, maar het is geen kanon. En ik wil heel graag een kanon.

Oh en wat ik absoluut nog wil toevoegen, de MT-09 voelde voor mij alsof ik met een fiets te hard van de berg af ging. Ondanks het lichte gewicht van de Triumph Street Triple had ik dit probleem niet wanneer ik op hogere snelheden reed. Het voelde erg stabiel en degelijk, hard gaan is gewoon fijn. Wellicht kan dit ook het verschil zijn in koppel, vermogen etc. Maar wow, I liked it.

Is de Triumph Street Triple Anita-proof

Looks ⭐⭐
Gewicht⭐⭐⭐⭐⭐
Zithoogte⭐⭐⭐⭐
Prijs ⭐⭐⭐
De rijervaring ⭐⭐⭐
Vervanging voor de Z900?
Overall rating⭐⭐⭐

TRIUMPH STREET TRIPLE RS 5
TRIUMPH STREET TRIPLE RS 3

Is het een aanrader?

Zou ik de Triumph Street Triple aanraden? Ja!
Maar, je moet er wel echt van houden (voornamelijk de looks). Ik denk dat deze motor als beginnersmotor heel leuk is (ook omdat deze motor in A2 verkrijgbaar is). De Triumph Street Triple is licht, laag en heeft daardoor wel een fun factor. Een 3 cilinders motor is toch wat speelser, maar in vergelijking met de MT-09 vind ik het niet echt voelen als een 3 cilinder motor.

Dit is een motor waar je veel kilometers op kan maken, dus op vakantie gaan met deze motor zou perfect kunnen (met een tankinhoud van 17,4 liter is dit overigens extra chill). Het is een betrouwbare motor en voelt ook erg degelijk aan. Dus ja ik zou hem aanraden, maar niet als je al langer je rijbewijs hebt en iets meer schrik wil ervaren als je aan het gas zit. Want daarvoor heb je toch meer vermogen nodig.

Dit is mijn tweede blog over mijn zoektocht naar een nieuwe motor.
Ik ben mijn droommotor kwijtgeraakt, lees hier het artikel over hoe dat is gebeurd. Nu ben ik dus allerlei motoren aan het testen, ik ben namelijk maar 1,56 meter dus ik pas niet zomaar op iedere motor, dit is dan ook een uitgelezen kans om dit te onderzoeken.

Mocht je nu benieuwd zijn naar de motoren die ik allemaal test? Hou dan mijn Instagram @anitapolet_ in de gaten. Hier post ik al content over de motoren die ik test. Alle motoren die ik test komen van Doornekamp Motorsport uit Hoevelaken.

Anita
Instagram

TRIUMPH STREET TRIPLE RS 1
TRIUMPH STREET TRIPLE RS