Deel 4: Ducati Monster

Dit is wel een mooie motor voor Instagram. Ik moest even twee keer kijken, omdat ik heel even dacht dat dit een elektrische motor was, je weet wel, die Zero bikes. Maar nee hoor, het was gewoon een Ducati Monster. En dan de nieuwere variant, dus de mooie (sorry, ik ben gewoon geen fan van die oudere variant).

Deze motor staat al 1-0 voor wat betreft de looks. Ik wil al superlang op een Ducati Monster rijden, om meerdere redenen, maar voornamelijk omdat mensen die deze motor hebben altijd zo verliefd zijn op dit apparaat. Ik wilde dit ook eens gaan ervaren, so let’s go.

Even kort over de specificaties van deze motor: de Ducati Monster heeft een 937 cc blok en 111 pk. Deze tweecilindermotor verrast je met het soepele en wendbare rijvermogen. Deze motor heeft verschillende rijmodi en ook een quickshifter. Maar eerlijk gezegd ben je hier helemaal niet mee bezig, omdat de motor zo soepel en comfortabel rijdt. Geen grap.

Het rijden op dit monster, ik bedoel, de Ducati Monster

Je zou denken dat ik niet snel onder de indruk ben, maar de realiteit is: dat ben ik dus wel. De reden hiervoor is dat ik eigenlijk nooit verwachtingen heb. Ik ga overal altijd met een open blik in en laat mij graag verrassen. Wanneer iedereen hyped is over een motor, ben ik juist extra kritisch en laat ik mij niet zo snel imponeren door zo’n motor. Uiteraard ben ik ook graag tegendraads, dus als mensen iets leuk vinden, moet het apparaat zich nog harder aan mij bewijzen.

Oké, het rijden op deze motor! Ten eerste is de motor relatief hoog maar erg licht, dus dit wordt op die manier weer gecompenseerd. In het begin zat ik een beetje te klungelen met de end bar mirrors die naar beneden gericht stonden. Kennelijk zijn wij mensen typische gewoontedieren, waardoor we in de war raken zodra iets anders zit. Je bent natuurlijk gewend dat er spiegels op je stuur zitten, maar bij deze motor zaten de spiegels aan de onderkant van de handvatten. Oké, dat obstakel heb ik overwonnen. Deze motor is zo gemakkelijk te rijden, superwendbaar, echt een speelfiets.

Even snel een vrachtwagen inhalen, een lange bocht, een rotonde, alles voelt gewoon fijn. Ik ben echt onder de indruk, wow! De quickshifter op de motor werkt geweldig, het rijden op de snelweg gaat soepel en voelt erg fijn. Ik ben eigenlijk best wel fan. Aangezien het een tweecilindermotor is, voelt de motor speels. Totaal niet bokkig maar wel prettig op het gas en speels, realiseer ik me weer. Je bent meer aan het rijden in plaats van aan het cruisen (zoals je vrij snel hebt met een viercilinder). De motor vraagt erom om constant met een trekkende motor overal doorheen te schieten, ja leuk!

Wat ik dan weer leuk vind

Oké, I gotta admit, een Ducati Monster is echt leuk. Ik begrijp de hype heel goed! Nu heb ik al eerder gezegd dat ik deze nieuwere Monster wel oprecht mooi vind, in tegenstelling tot het oudere model. Naar mijn mening is deze motor echt perfect als eerste motor, zelfs als je klein bent. Misschien is het verstandiger om de motor te laten verlagen als je net zo klein bent als ik, maar verder is de motor echt perfect. De looks, hoe de motor rijdt, alles is fantastisch! Ook in vergelijking met de MV Agusta, wat uiteraard ook een Italiaanse motor is, is deze Ducati veel comfortabeler en heeft hij veel fijnere rijeigenschappen.

Is de motor Anita-proof?

Fun Factor⭐⭐⭐⭐
Looks⭐⭐⭐⭐
Gewicht⭐⭐⭐⭐
Zithoogte⭐⭐⭐
Prijs⭐⭐⭐⭐
De rijervaring⭐⭐⭐⭐
Vervanging voor de Z900?✅❌ (twijfel geval)
Overall rating⭐⭐⭐⭐

Zou ik de motor aanraden?


Absoluut! 100%. Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik aangenaam verrast en begrijp ik de hype heel goed. Deze motor is zeer geschikt als je kleiner bent en is ook geweldig als beginnersfiets. Het rijdt fantastisch, stuurt fantastisch en je rijdt echt op een prachtige machine.

Dit is mijn vierde blog over mijn zoektocht naar een nieuwe motor. Ik ben mijn droommotor kwijtgeraakt – lees hier het artikel over hoe dat is gebeurd -. Nu ben ik dus allerlei motoren aan het testen, ik ben namelijk maar 1,56 meter dus ik pas niet zomaar op iedere motor, dit is dan ook een uitgelezen kans om dit te onderzoeken.

Mocht je nu benieuwd zijn naar de motoren die ik allemaal test. Hou dan mijn Instagram @anitapolet_ in de gaten. Hier post ik al content over de motoren die ik test. Alle motoren die ik test komen van Doornekamp Motorsport uit Hoevelaken.